9-тото издание на "Шумът на парите" събра почитателите на технологията, изкуствения интелект и BlockChain платформите

23 Май 2018 | 13:57 1871
9-тото издание на

© Profit.bg

Разберете какво е бъдещето на ИИ, какво ще се случи с личните данни и дали предстоят нови трусове в търговията с PC мощност!

9-тото издание на "Шума на парите" събра не само почитатели на дигиталния свят, но и представители от различни сфери на дигиталния бизнес. Привлечени от панела "TechНологии на успеха", решихме да посетим колегите и да проверим до каква степен дигитализацията влияе върху бизнеса и прекия потребител. На събитието бяха поканени професиналисти като Атанас Райков (директор бизнес развитие за ЦИЕ и ОНД, Viber), Валентин Найденов (управител, Mining.bg), Георги Малчев (управляващ съдружник Xplora.bg), Иван Александров (основател и изпълнителен директор, ebag.bg) и Цветан Алексиев (Главен изпълнителен директор, Сирма Груп Холдинг). 

Актуалните теми в панела отново циркулираха около изкуствения интелект (неговото пряко и не толкова пряко влияние в бизнеса), свободата на личните данни и правото им на ползване от 3-ти лица и фирми, както и предстоящата регулация на ЕС за защита на личните данни (GDPR), влизаща в сила на 25-и май, тази година. 

След серията информационни катаклизми, насочили погледа към Cambridge Analytica и употребата на лични данни, събирани от почти всяка социална платформа, дебатът беше бързо насочен именно към защитата на личното пространство и изграждането на дигитален профил на потребителя. Основен проблем в интернет средите със сигурност е бързото и лесно класифициране на потребителския модел и поведение. 

"Клиентите обикновено нямат нищо против събирането на лични данни, докато не разберат, че другата страна вече знае всичко за техните поведенчески модели. Етично е същите да знаят къде събраната за тях информация и от кого ще се обработва.", заяви Георги Малчев от Xplora.bg.

През последната година се оказа, че подобни бази данни могат да бъдат ключови за всеки онлайн търговец. Пример може да бъде аудио фирмата Bose и техните приложения за безжични слушалки - компанията беше съдена не само за колекционирането на лични данни, но и за това, че ги продава на други компании.
 
 "По данни на FB, смартфоните печелят вниманието на потребителя с около 79% повече, спрямо телевизионния екран. Само на ден имате около 2615 интеракции. Това изисква и необходимостта от изкуствен интелект. Именно чрез него можете да достигнете по-лесно своята аудитория, да заложите на правилните потребители и да извлечете максимални резултати. Работата с него води до опознаване и предсказване на потенциалните изменения в поведението.", допълни г-н Малчев. 

При наличието на толкова сериозен информационен поток, мнозина биха повдигнали и въпроса за защитата на личните данни, обмяната на съобщения и файлове, както и криптирането им. Правото на лично пространство и дори интимност в мрежата трябва да се гарантират от доставчика на подобни услуги. На този етап трябва да знаем, че има няколко платформи, които гарантират максималната сигурност, а именно: Telegram, Viber и WhatsApp. С други думи, вашата лична комуникация може да бъде разчетена само от Вашето устройство и устройството, до което Вие изпращате съобщенията си. И както допълни г-н Атанас Райков:

 "Ние (от Viber) заставаме много сериозно зад ангажимента по криптирането на данните, както на потребителя, така и на самия сървър. Нашето ниво на сигурност в това отношения е изключително високо. Благодарение на "Rakuten", ние се стремим към разработването на инструменти, чрез които ще гарантираме не само свободата на личната информация, но и свободния контакт. Благодарение на японската световна компания "Rakuten", чието име означава "оптимизъм", ние сме се насочили точно към това - внасянето на доза оптимизъм в тези по-тъмни времена."

Както ние, така и всички останали потребители са получили съобщението от централата на Viber, в което ясно съобщават какво ще се промени след въвеждането на така наречения GDPR. Ако все пак сте го пропуснали, предоставяме го точно сега. 

След като се намираме на прага на четвъртата индустриална революция, не можем да пропуснем и изкуствения интелект като фактор в бъдещите интеракции с човека. Излишно е да споделяме, че същият беше обрисуван доста негативно от Холивуд и на този етап е на светлинни години от самоосъзнаването си. Присъстващ в живота на всеки под една или друга форма, най-често като чат бот, той ще продължи да се развива. И нека не забравяме, че основната му цел ще остане олесняването на потребителя. В такива моменти не трябва да забравяме, че именно българските компании предоставят не просто конкурентноспособни продукти, но и топ изпълнения в сферата на изкуствения интелект:

   "В ежедневието си се сблъскваме с изкуствен интелект постоянно. Няма значение дали говорим за FB или Amazon, например. Важното е да разберем, че неговата основна цел не е просто събирането на лични данни, а правилното им разчитане и извличането на ценната информация. Точно това изпълнение донесе успешното ни партньорство с BBC и дори с британският парламент. Създаването на успешен продукт започва с база данни, но завършва с качествения user interface. Не сме единствени, повече от 90% от големите компании инвестират в подобни системи, базирани на ИИ. За да бъде един продукт успешен, той трябва да предоставя "човешкия" интерфейс към външни и вътрешни потребители.", констатира Цветан Алексиев, Главен изпълнителен директор, Сирма Груп Холдинг.

Любопитно за читателите е да споделим, че има една българска компания, която смело използва всички инструменти, дигитални и социални, за предоставянето на максимално качество в сферата на услугите. Ebag.bg може да бъде доказателство за успешната работа на изкуствен интелект и ботове, приемащи стотици поръчки дневно. 

 "Ключови фактори в разработката на подобен онлайн бизнес са: асортиментът, технологията за разпределяне и обслужване на поръчки и не на последно място - професионален екип, който да експлоатира максимално предоставения софтуер. Ние използваме асортимента на "Фантастико", извършваме обработката на поръчки в двата края на столицата и след това се доверяваме на куриера. При липси на определени продукти, нашите администратори се свързват с клиента, за да предложат замяна на продукта с най-близък до търсения. Всички тези операци се случват с минималното човешко участие и огромно доверие в технологията. Резултатите са налице - компанията ни е на 3 години и всяка година имаме минимум 100% ръст."

И докато дигиталният бизнес и ЕС се стремят да предоставят пълна анонимност и защита на личните данни, ситуацията в BlockChain средите не е подложена на особени промени. Нейната прозрачност позволява много повече и според г-н Валентин Найденов, тенденцията ще се запази:

 "Общодостъпната blockchain мрежа, която дава прозрачност и прави стъпка в страни от централизиращите системи, вдъхва малко повече доверие както сред потребителите, така и сред партньорите и организациите. Всеки block има начало и край и това може да се провери свободно от всеки. Важното е да запомним, че BlockChain системите не са нещо ново. Всеки си спомня предоставеното пространство от Google и Gmail. Тук имаме организиране и споделяне на огромно количество компютърна мощност. Същото има определена стойност и позволява търговия. Всеки може да започне да предлага своята собствена компютърна мощност. Важно е да знаем, че днес не се използва толкова ЦПУ-то на компютъра, а неговият графичен чип, който е доста по-гъвкав в контролирането на различни процеси." 

Очакването за следващ катаклизъм в тази среда може да разочарова мнозина, защото както и експертът констатира "Капитализацията на валутите е висока, вече има твърде много инвестиращи и по-скоро се очаква нормиране.". 

Нека не забравяме, че нито една технология не може да продължи своето съществуване без плановете за бъдещето. 
На въпроса "Каква ще е следващата важна стъпка за бизнеса и какво можем да очакваме от изкуствения интелект в бъдеще?", гостите отговориха така:

"Ние търсим интеракция, която да носи стойност в живота на потребителя. Автоматизирането на услугите е насочено точно в тази посока. Освен скорост на обслужването, стремежът ще бъде насочен и към качествено обслужване.", сподели г-н Малчев.

"Уведомили сме нашите потребители за навлизането на GDPR по целия свят, а не само в Европа. Възможно е тази регулация да създаде сериозни пречки за бизнеса, но нашият стремеж винаги е бил насочен към клиента и защитата на неговите данни.", допълни Г-н Райков.

"Ние сме направили всичко необходимо за изпълнение на въпросната регулация. Все пак смятаме, че е нужен малко по-различен поглед на самата ситуация. С въвеждането на GDPR, ЕС прави по-трудно стартирането на нови бизнеси.", заяви г-н Александров. 

"За мен по-добрият подход е да се таргетират по-ясно проблемите, а не да се товари бизнесът с допълнителни регулации и разходи. Целта на ЕК е да дисциплинира американските технологични гиганти, но с действията си удря и всички останали. Единственият изход е да се опитаме да спазваме правилата, нямаме друг избор", добави г-н Алексиев. 

"Бъдещето на BlockChain платформата не би могло да съществува по друг начин, освен настоящия. Мрежата ще продължи да бъде отворена и прозрачна.", завърши г-н Найденов. 

Още интересни теми и подробности можете да откриете при колегите от Profit.bg, а богата информация за събитието "Шумът на парите", можете да откриете тук! 

Коментари