С какво Facebook разочарова през 2017 година

28 Дек 2017 | 13:04 294
С какво Facebook разочарова през 2017 година

Социалната мрежа изгуби

Социалната мрежа Facebook наистина имаше доста дълга и тежка година. След като успяха да направят сериозен принос за изборите, бореха се с фалшивите новини, многократно трябваше да се извиняват на своите потребители и стояха в основата на доста социални кризи. Потребителят изгуби доверието в тази платформа и затова се сямта, че думата на годината за Facebook ще е извинение. 
Първият голям проблем започна с позволяването на руснаци да започнат да купуват предизборни реклами за САЩ и по този начин да действат манипулативно на избирателите.

Положението стана още по-сурово с превода на палестинец, който написал "добро утро" на еврит, а социалната мрежа го превела като "нападай". Разбира се, "умните ботове" преценили, че всичко това е реч на омразата и наказали потребителя. Извинение беше поднесено и на афро-американка, която се борила за равни права и качила снимки, с които да осъди расизма. Същото важи и за членове на Прайд парада, които са качвали съобщения и били обявени за сексисти.  От септември миналата година, компаният е признала за цели 12 случая, в които е направила грешка. Марк Зукербърг стигна до там, че обясни "по много начини, нашата работа успя да раздели хората, вместо да ги обедини".

Зукербърг дори обяви 9-степенен план, с който да започне да преследва всички нарушители и по някаква причина успя да помогне за намаляването на фалшиви новини, както и за силово рекламиране на продукти. Един от най-големите успехи се изразява в битката за така наречените мамещи постове, които принуждават аудиторията да прояви някаква форма на активност или да хареса страницата. До този момент има още 12 случая, в които различни автори манипулират системата в своя полза. Като бонус, потребителите вече имат право да обявяват постове за фалшиви и по този начин да намалят притука на трафик към определени сайтове, както и да бъде премахната опцията за промотиране. Изследване на Guardian пък показа обратния ефект, след като сайт публикува история относно ирански секс робини, постоянното обявяване за противоречива новина се превърна в трамплин и трафикът в тази посока буквално се превърна в магистрала. Проучване на университета в Йейл показа, че едва 3.7 % от читателите смятат материал с подобен етикет за фалшив, всички останали четат доста сериозни.

Месец по-късно, социалната мрежа предложи етикета "Фалшива новина", но за подобна операция се налагат минимум 3 дни, а точно толкова са необходими за постигането на необходимия трафик. И така обещаните 80% редуциране на информацията доведоха до поредната опция, която не работи. Разбира се, всичко това не успя по никакъв начин да намали интереса към социалната мрежа, напротив, за последните 4 месеца има ръст от 1.37 милиарда потребителя, за разлика от миналата година, когато потребители на дневна база бяха 1.18 милиарда. Само от реклами, социалната мрежа спечели 4.7 милиарда долара и то за последните 3 месеца. Все пак, последният удар по империята на Зукерберг идва с помощта на собствените му служители. Джъстин Розенщайн, който е помагал за разработката нa Like-бутона, заявява, че само Бог знае какво се случва в главите на потребителя. Шамат Палихаптия, занимаващ се с развиването и събирането на нови потребители, заявява пред медиите, че е създал организъм, който буквално разрушава основите на обществото, което някога е било много по-здраво и работещо.

Същият човек заяви пред студентите в Станфорд, че е време да направят една много стабилна почивка от социалната мрежа. В зората си, социалната мрежа имала далеч по-различно приложение от това, в което се превръща днес. През годините имаше достатъчно изследвания, които показаха, че дори умереното ползване на социалната мрежа може да доведе до ниско самочувствие и дори депресия. Единственият въпрос, който остава е: какво следва за 2018 година? 

Коментари